Verbetering doorstroming door aanpassing verkeerslichten
Het college stelt de raad voor de komende jaren extra geld uit te geven aan de verkeerslichten in Dordrecht. Met de 2,5 miljoen euro wil het de groene golf op de Laan der Verenigde Naties uitbreiden en een nieuwe groene golf maken op de route Oranjelaan – Merwedestraat. Met deze en andere investeringen wil het college zorgen dat het verkeer beter door kan rijden en overal goed kan komen. De gemeenteraad moet nog wel beslissen over een deel van de plannen.
Verkeerslichten
Naast deze plannen, het uitvoeringsprogramma, legt het college ook de beleidsnota “Doordacht Geregeld” aan de raad voor. In deze beleidsnota wordt aangegeven hoe het college wil omgaan met verkeersregelinstallaties. Deze installaties bestaan uit de verkeerslichten en de kasten bij kruispunten die de verkeerslichten van rood naar groen laten gaan. Uitstel van het uitvoeringsprogramma is volgens het college niet handig, omdat anders de aansluiting op bijvoorbeeld het Stationsgebied en de uitbreiding van de Groene Golven moeilijk wordt.
Groene Golf
In 2006 is op de Laan der VN tussen het Glazenplein en de S.M. Hugo van Gijnweg het eerste deel van een ‘groene golf’ aangebracht. Nu de VN tunnel klaar is wordt ook richting N3 en Centrum ingesteld als ‘groene golf’. Door borden weet het verkeer of de groene golf werkt. Bij te weinig verkeer schakelt de golf namelijk uit. Burgemeester en wethouders willen ook naar een groene golf maken op de route Merwedestraat – Oranjelaan, maar laten eerst extern onderzoek doen naar de mogelijkheden.
Vervangen
De komende jaren worden diverse verkeersregelinstallaties vervangen, onder andere
Kruising Burgemeester de Raadtsingel – Stationsweg – Singel
Kruising Provincialeweg – Vissersdijk
Kruising Oranjelaan – Bankastraat
Of vervanging voor de kruising Krispijnseweg – Mauritsweg nodig is, wordt nog onderzocht.
Verwijderen?
Opvallend in de voorstellen van B&W is het verwijderen van een aantal verkeersregelinstallaties en ze te vervangen door een rotonde. Dat geldt voor het kruispunt Transvaalstraat – Toulonselaan – Oranjelaan – Dubbeldamseweg Noord en Burgemeester de Raadtsingel. Dit plan heeft het college al ruim een half jaar geleden gepresenteerd. Het college laat ook onderzoeken of de installaties aan beide kanten van de Krispijntunnel vervangen kunnen worden door rotondes.
Vernieuwen
Om het inmiddels vastgestelde verkeersplan Industriegebied Dordt-West uit te voeren, worden drie verkeersregelinstallaties geplaatst op de kruispunten
Wieldrechtseweg – Kilkade
Mijlweg – Wieldrechtseweg
Mijlweg – Van Leeuwenhoekweg
Alle drie de installaties zijn nodig om het verkeer goed te kunnen regelen.
Verantwoordelijk wethouder Ferdinand van den Oever: “Deze stap past in het streven naar een betere bereikbaarheid en doorstroming. De verkeersregelinstallaties vormen een belangrijke schakel in het doorstromingsvraagstuk. Naast openbaar vervoer krijgt ook de automobilisten meer prioriteit. Overigens heeft ons college met de nota ‘Dordacht geregeld’ het beleid ook meer gestroomlijnd.”