Uniek voertuig in Nederland gestationeerd in Dordrecht
Brandweerzorg Dordrecht ontvangt de sleutel van het nieuwe combi-voertuig op dinsdag 1 maart 2011.Brandweerzorg Dordrecht is het eerste brandweerkorps in Nederland dat beschikt over een combi-voertuig. De officiële overdracht van dit voertuig vindt plaats op dinsdag 1 maart 2011.
Combi-voertuig
Na een jaar innovatieonderzoek is het combi-voertuig in productie genomen in de Duitse fabriek van Magirus, met als importeur Hilton Engineering.
Het combi-voertuig is een samenvoeging van een redvoertuig (hoogwerker) en een blusvoertuig (tankautospuit). Een redvoertuig dient bemand te worden door twee personen en in een blusvoertuig moeten zes personen aanwezig zijn. Door deze voertuigen te combineren kunnen beide handelingen worden verricht met minder mensen (beide handelingen kunnen nu worden verricht met zes personen in plaats van acht). Daarbij hoeft er maar één voertuig aangeschaft te worden in plaats van twee. In Nederland zal het eerste combi-voertuig gestationeerd worden in Dordrecht.
Facts
Het combi-voertuig is 2.50 meter breed, 3.40 meter hoog en 9.70 meter lang. Hij heeft een gewicht van 18.000 kilo inclusief bepakking.De inhoud van de watertank bedraagt 1500 liter. De capaciteit van de bluspomp bedraagt bij lage druk 2000 liter per minuut bij 8 bar en bij hoge druk 250 liter per minuut bij 40 bar.De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 30 meter. De maximale werkdiepte onder het maaiveld bedraagt 12 meter. Het waterkanon is gemonteerd in de korf, beide zijn op afstand bestuurbaar. De capaciteit van het kanon bedraagt 1850 liter per minuut bij 8 bar. De maximale belasting van de korf is 270 kilo.Geconcludeerd kan worden dat het combi-voertuig op bovengenoemde punten gelijk is aan de capaciteit van een reddings- en blusvoertuig.
Oefenprogramma
Het nieuwe voertuig kan bij aflevering op de kazerne niet direct operationeel worden ingezet. Allereerst dient hij gebruiksklaar gemaakt te worden, waarna de manschappen die dit voertuig gaan bezetten, uitstekend hiermee om moeten leren gaan. Om dit te bewerkstelligen is een oefenprogramma opgezet, waarin verschillende scenario’s worden getest. Dit oefenprogramma begint op dinsdag 1 maart 2011. Het voertuig zal operationeel inzetbaar zijn medio april.
Aanleiding voor ontwikkeling & aanschaf voertuig
Medio 2011 zal Brandweerzorg Dordrecht operationeel zijn vanaf zowel Kazerne Oranjepark als Kazerne Leerpark. De nieuwe kazerne op het Leerpark is noodzakelijk om de vastgestelde aanrijtijden in de stad Dordrecht te blijven garanderen. Deze nieuwe kazerne brengt op operationeel gebied vele gevolgen met zich mee. Doordat het personeel en de voertuigen worden verdeeld over twee locaties zou op post Oranjepark een personele uitbreiding van twee personen noodzakelijk zijn geweest, om zo een tankautospuit en een redvoertuig volledig te kunnen bezetten. Door de komst van het combi-voertuig kan men echter dezelfde taken uitvoeren met minder personeel en is de personele uitbreiding niet meer noodzakelijk. Binnen de 24-uurs bezetting (roosterdienst) van de brandweer levert dit een structurele besparing op van ca. €300.000,00 per jaar.
Tekst en foto:Brandweer Dordrecht