Interactieve alcoholvoorlichting spreekt jongeren aan
DORDRECHT – Alle voorlichtingscampagnes ten spijt blijkt dat steeds meer jongeren op steeds jongere leeftijd alcohol drinken. Jelke Smit, Lars Sørensen en Ad-Just Bouwman gooien het met het interactieve theaterproject KURK over een andere boeg. De voorstelling, gemaakt in opdracht van Stichting Stapel op Wijn, ging woensdag in première op het Stedelijk Dalton in Dordrecht en gaat daarna op tournee langs zeven andere middelbare scholen.
“Ik was er door verrast dat je veel beter tot jongeren doordringt als je het op een luchtige manier brengt”, zegt Jacques Katif, secretaris van de organiserende stichting, na afloop van de première. “Hier en daar is het overigens ook heel hard en direct.” Hij denkt dat deze aanpak beter werkt dan alle traditionele campagnes. “Verbieden werkt niet. Jongeren willen toch experimenteren met alcohol. Met deze voorstelling worden de jongeren actief aangesproken op de risico’s van alcohol en is er interactie. Dit sluit veel beter aan bij hun beleving”, aldus een enthousiaste secretaris. “De scholen kunnen rond de voorstelling ook aan de slag met een bijbehorend lespakket.”
Benefiet
Met een benefietdiner van Stapel op Wijn, eind augustus in Art & Dining in het Dordrechts Museum, werd door betrokken ondernemers een groot bedrag ingezameld om de voorstelling mogelijk te maken. Het leverde ruim 33.000 euro op voor het preventieproject. Dit geld wordt nu dus ingezet om zoveel mogelijk jongeren tussen de 12 en 16 jaar te bereiken met een op hun belevingswereld toegespitste voorstelling van drie kwartier. Katif is verheugd over het feit dat nu ook scholen in Zwijndrecht, Barendrecht, Oud-Beijerland, Ridderkerk, Delft en Krimpen aan de IJssel de voorstelling hebben binnengehaald. En over het feit dat deze andere aanpak goed lijkt te landen bij de doelgroep. “Ik ga ook zeker de komende tijd proberen om overheden enthousiast te maken en over te halen te investeren.”
Bron:Dordt Centraal