Aqualiner in afwachting volledig elektrische fast ferry

Aqualiner en Waterbus, de snelle veerdiensten in Rotterdam en in de Drechtsteden, werken in een Europees onderzoeksproject aan het zeer innovatieve project “BB GREEN” dat staat voor “Battery Boat Green”. Een 100% elektrisch snel varend veerschip dat gebruik maakt van een innovatieve luchtkussentechniek.

 

 

 

 

 

Samen met 5 Europese partners en financieel ondersteund door de Europese Unie wordt gewerkt aan een scheepstype waar het verminderen van weerstand/brandstofverbruik en golfhinder centraal staat. Dit 3-jarige project bevindt zich na een uitgebreide en succesvolle studie van technieken en materialen, alsmede sleeptankproeven met een proefmodel bij het Zweedse SSPA, in de voorbereidingen op de bouw van een volwaardig testvaartuig. Deze ferry wordt waarschijnlijk twintig meter lang en zes tot acht meter breed en biedt plaats aan ongeveer tachtig passagiers en 30 fietsen.Door een speciaal ventilatiesysteem wordt het schip door lucht opgetild. Hierdoor neemt de massa in het water, en daarmee de weerstand, af en volstaan lichtere motoren. “Dat maakt de boot zeer efficiënt. Een eerste prototype verbruikte tot wel veertig procent minder diesel. De BB GREEN gaat evenwel nog een stap verder dankzij elektrische voortstuwing. Het besluit over de voortgang naar de 2e fase ligt nu bij de Europese Commissie”, zegt project manager Jan Minnee. “Het is dus een bijzonder spannende tijd voor ons.”

 

In afwachting van 2e fase
Het onderzoeksproject bestaat uit 3 fasen: Het onderzoeken van haalbaarheid, het voorbereiden van de bouw van het testvaartuig en uiteindelijk het daadwerkelijk bouwen en testen in de regio Rotterdam. In februari wordt het besluit van de beoordelingscommissie verwacht. Het BB GREEN onderzoek is mede gefinancierd door het Europese “7th Framework Program” nr. 234124. Aqualiner en Waterbus zullen de BB GREEN in de derde fase gaan testen in de Rotterdamse regio in samenwerking met opdrachtgevers Havenbedrijf Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland.

 

Ontwerp
Inmiddels kan wel de eerste impressie van het schip worden gepresenteerd dat samen met het Italiaanse designbureau Studio Sculli, de Noorse projectleiding van SES en Aqualiner/Waterbus tot stand kwam. De BB Green wordt een strak vormgegeven polyester ferry, met veel aandacht voor lucht- en rompweerstanden. Voor de passagiers wordt vanzelfsprekend rekening gehouden met een comfortabel interieur en veel ruimte voor de fietsen.

 

Aqua Fox
Aquabus BV, de joint venture van Arriva personenvervoer Nederland en Koninklijke Doeksen timmert aardig aan de “vaarweg”. Vorige week donderdag nog werd een kleinere snelle ferry aan de vloot toegevoegd. Deze bestaande ferry catamaran werd overgenomen uit Parijs en volledig in beheer van de eigen technische dienst van het bedrijf helemaal verbouwd.

 

Over Aqualiner en Waterbus
Aqualiner is de snelle veerdienst in Rotterdam tussen Erasmusbrug, Katendrecht, St. Jobshaven en Heijplaat-RDM. Met snelle schepen wordt dagelijks gevaren en de fiets mag gratis mee.Waterbus is het grootste openbaar vervoer netwerk over water in Nederland. De snelle schepen zorgen 365 dagen per jaar voor een comfortabele en leuke reis in de Drechtsteden en naar Rotterdam. De OV-chipkaart is geldig aan boord, er zijn ook losse (dag)kaarten verkrijgbaar. De fiets mag ook hier gratis mee. Aqualiner en Waterbus zijn onderdeel van Aquabus B.V., een joint venture van Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen.