Merkboek Dordrecht genomineerd voor Citymarketing Innovatie Award
Het Merkboek Dordrecht, dat door Dordrecht Marketing is ontwikkeld, maakt kans op de Citymarketing Innovatie Award. Bij de ontwikkeling was een groot aantal personen en partijen vanuit de stad betrokken. De prijs wordt op 24 januari uitgereikt tijdens de jaarlijkse ‘Dag van de Citymarketing’, een landelijk Congres dat dit jaar in Amsterdam plaastvindt.
Uit de ruim 40 inzendingen afkomstig uit het hele land zijn drie projecten genomineerd. Het Merkboek Dordrecht gaat de strijd aan met het burgerinitiatief dat leidde tot de kandidatuur van Almere voor de Floriade 2022 en een project van communicatiebureau Counter Creatives met inzet van nieuwe media in de gemeente Zaanstad.In het Merkboek Dordrecht, dat op 9 mei jongstleden is gepresenteerd, zijn het “Merk Dordrecht’ en de gewenste positionering van de stad beschreven. Het Merkboek is genomineerd omdat het uniek is in zijn soort. Veel steden en citymarketingorganisatie stellen een soort huisstijlhandboek op, vol met geboden en verboden. Dordrecht heeft ervoor gekozen om dit niet te doen. Het Merkboek daagt uit en verleidt om iets te doen met de citymarketing van Dordrecht en is juist in samenspraak en samenwerking met een groot aantal betrokkenen tot stand gekomen.
Hoewel de naam anders doet vermoeden is het Merkboek is geen boek, maar een doos. Deze doos bevat drie onderdelen, te weten een paspoort met de identiteit van de stad, verslagen van Merkateliers en zogenoemde inspiratiekaarten.Merkateliers zijn een bijeenkomsten met een bijzonder opzet, waarin een groep mensen rondom een vooraanstaand of kenmerkend Dordts project de kenmerken van het project en de kernwaarden van Dordrecht vergelijkt. Op basis daarvan worden gezamenlijk concrete ideeën voor marketingactiviteiten bedacht. De merkateliers laten zien dat het Merkkader Dordrecht goed toepasbaar is en dat deelnemers er ook zelf wat aan hebben. De inspiratiekaarten tonen voorbeelden van bijzondere zaken in Dordrecht die goed passen bij de kernwaarden van Dordrecht en waarvan sommigen mensen zich bovendien niet realiseren hoe bijzonder ze zijn.
De combinatie van elementen en het bijbehorende proces maken het Merkboek Dordrecht tot een praktisch instrument om partijen te (blijven) betrekken bij de citymarketing van de stad. Het Merkboek daagt uit om daarmee zelf aan de slag te gaan en biedt daar concrete handvatten.De Award wordt uitgereikt tijdens de vierde ‘Dag van de Citymarketing’ op 24 januari 2014 in Amsterdam. Dit congres en de Citymarketing Innovatie Awards zijn beide een initiatief van het Netwerk Citymarketing, het landelijke platform voor citymarketing in Nederland.Een onafhankelijke vakjury, bestaande Ton Rombouts (burgemeester ’s-Hertogenbosch), Erik Braun (Erasmus Universiteit Rotterdam), Robert Govers (Universiteit Leuven), Marcel Schonenberg (directeur Beurs van Berlage) en Gaston Crolla (voorzitter Netwerk Citymarketing Nederland), kiest de winnende inzendingen die worden beloond met de award.