Officiële opening  Laan der Verenigde NatiesLaan der Verenigde Naties Officiëel  geopend

 

Vrijdag 2 november heeft wethouder Reynvaan (Stadsbeheer) de officiële opening verricht van de Laan der Verenigde Naties. Zij deed dit met het plaatsen van de laatste brug in de nieuwe waterpartij die naast de Laan der VN wordt gegraven.

 

 

 

 

De Laan der VN was een typische jaren zeventig weg met veel rijbanen en een vluchtstrook en fungeerde als de belangrijkste verbinding tussen de A16 en de A15. Tegenwoordig is deze weg een belangrijke stadsroute waar elke dag duizenden bewoners en bezoekers van de stad gebruik van maken. De structuur van de Laan der VN paste niet meer bij de huidige functie. Het groot onderhoud dat nodig was aan de Laan der VN heeft de gemeente aangegrepen om het ontwerp van de weg aan te passen en meer een stadskarakter te geven met minder overbodig asfalt en een mooie brede middenberm met platanen.

 

 

Groot onderhoud
Voor het groot onderhoud was het nodig om het asfalt en de fundering van de weg te vervangen. Voor de fundering is oud asfalt hergebruikt, waardoor de fundering sterker en stabieler is dan bestaande funderingsmethoden. Hierdoor was ook minder asfalt nodig en heeft de gemeente kosten bespaard. Naast het asfalt en de fundering zijn ook de verkeerslichten vervangen en is er duurzame verlichting geplaatst op de Laan der VN.In de middenberm zijn lantaarns geplaatst met wit licht, dat in de nacht wordt gedimd. Hiermee bespaart de gemeente Dordrecht energie en wordt een bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstelling van de gemeente. Ook de nieuwe verkeerslichten zijn energiebesparend. De oude verkeerslichten zijn namelijk vervangen door led-verkeerslichten, waarvan de levensduur een stuk langer is dan van de oude verkeerslichten.

 

 

Mooie stadsweg
De Laan der VN is een weg geworden van twee maal twee rijbanen, met ter hoogte van de aansluitingen met de wijken extra in- en uitvoegstroken. Door deze maatregelen en het opnieuw instellen van de verkeerslichten is de doorstroming van het auto- en busverkeer verbeterd. Ook zijn de kruispunten aangepast om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verbeteren. De grootste verandering vond plaats bij de aansluiting van de Laan der VN op de A16. Door minder rijstroken en verlegging van de rijbaan is er nu meer afstand tot de woningen van de Zuidendijk en is er ruimte voor een gebied met groen en water.

Subsidie
Het nieuwe ontwerp van de Laan der VN heeft bij het innovatieprogramma Mooi Nederland van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een prijs gewonnen, doordat de weg is omgebouwd van een autoverkeersroute naar een mooie stadsweg. Daarnaast heeft de gemeente vanuit de Drechtsteden en de Provincie Zuid-Holland subsidies ontvangen: voor het verbeteren van de luchtkwaliteit en voor het verbeteren van de doorstroom, onder meer door extra busbanen.

Waterpartij
Met het verplaatsen van de rijbanen van de Laan der VN is er ruimte vrij gekomen voor een waterrijk groengebied. De stedebouwkundige van Stadsontwikkeling heeft samen met het Ingenieursbureau Drechtsteden hiervoor een ontwerp gemaakt. Naast de waterpartij komen er wandelpaden, voetgangersbruggen en een vissteiger. Bestaande bomen worden zoveel mogelijk behouden en daarnaast worden er nog nieuwe bomen aangeplant. De gemeente verwacht dat dit nieuwe waterrijke groengebied eind 2012 klaar is.