Spoorlijn Kijfhoek-Moerdijk blijft risicovol

DORDRECHT – Het slaan van boorputten als blusvoorziening langs het spoor is één van de zichtbare effecten van het project Spoorzone. Daaronder vallen een hele lijst met maatregelen die ProRail, de Veiligheidsregio, Dordrecht en Zwijndrecht samen nemen om beter voorbereid zijn als het misgaat op het spoor. Ook bewoners moeten beter voorbereid worden op calamiteiten. “U woont hier veilig, maar er kan altijd iets gebeuren”, zegt de Dordtse wethouder Jasper Mos.

 

 

 

Burgemeester Antoin Scholten was één van de ondertekenaars van het lijstje met actiepunten dat de komende jaren wordt afgewerkt. “De aanzet voor dit project werd tien jaar geleden gegeven”, vertelt hij. “We waren bezig met de plannen voor het Maasterras en stuitten op de veiligheidsproblemen rond bouwen langs het spoor. We hebben toen richting de landelijke overheid gezegd: u bent inconsistent.” Het gevolg was dat de risico’s rond het spoor ook in Den Haag in beeld kwamen. Er kwam een stuurgroep met de verschillende partijen, ook met mensen van het ministerie. “Een hecht team dat al snel doorhad dat we hier met een megaprobleem zitten. We hebben een potje gekregen om te onderzoeken hoe we én de spoorveiligheid kunnen bewaren én ontwikkeling mogelijk blijft.”

Aparte goederenlijn
Om de risico’s echt terug te dringen zou er op het stuk spoor waar de plannen betrekking op hebben, Kijfhoek tot Moerdijk, een apart (tunnel)traject (geschatte kosten: 1,1 miljard) moeten komen voor het goederenvervoer. Want zeker als straks de tweede Maasvlakte is opgeleverd zal het volume, ook aan gevaarlijke stoffen, alleen maar toenemen. De maatregelen die de partijen op korte termijn kunnen treffen zijn er vooral op gericht om calamiteiten in de kiem te kunnen smoren. De boorputten zijn daar een voorbeeld van. Ze gaan 180 meter de grond in, waardoor er permanent grondwater in loopt. Bluswater is daardoor meteen voorhanden. Andere maatregelen zijn het beter bereikbaar maken van het spoor door onder meer extra deuren in de geluidsschermen en de aanleg van calamiteitenwegen. De recent aangeschafte schuimblusvoertuigen kunnen daarnaast over de schermen heen blussen. Op de spoorbrug tussen beide gemeenten wordt, uniek in de wereld, een blusleiding aangelegd.

Risico’s beperken
Onderdeel van het project Spoorzone is ook een verbetering van informatievoorziening over en bij calamiteiten. Bewoners moeten op de hoogte zijn van de risico’s en weten wat ze moeten doen als het misgaat. “Want er komen hier evenveel gevaarlijke stoffen voorbij als op een gemiddeld stuk Betuwelijn”, schetst Scholten. Jasper Mos: “Een positieve ontwikkeling is een wet die recent door de Tweede Kamer is goedgekeurd over een betere benutting van die Betuweroute. Dat zou al een sterke verbetering opleveren. Daarnaast verlaag je de risico’s door te kijken naar de samenstelling van de treinen en door het aantal wissels zoveel mogelijk te beperken. Als je het spoor nu zou aanleggen, zou je het anders doen. Met de gegeven omstandigheden kunnen we alleen de risico’s beperken.”

Meer informatie: www.watdoeje.nl en www.spoorzonezhz.nl.

 

 

Bron:Dordt Centraal