DORDRECHT – Al vanaf zaterdagmorgen koelt Rijkswaterstaat de Wantijbrug en de Zwijndrechtse brug. Bij de Wantijbrug zijn waterslangen ingezet, bij de Zwijndrechtse brug is dat een blusboot om de onderkant van de brug te koelen met water.
Er wordt in ieder geval nog tot en met maandag gekoeld. “We koelen de bruggen met water om het uitzetten van stalen bruggen door hitte te beperken. Als het staal van de brug te veel uitzet door de hoge buitentemperatuur, komt de brug vast te zitten. Dit zorgt voor schade aan de brug en de installaties en daarmee hinder voor het (vaar)wegverkeer. Door te koelen willen we dit voorkomen”, aldus Rijkswaterstaat.
Hinder
Er gelden geen extra verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek en spatwater. Waar mogelijk liggen waterslangen buiten het bereik van verkeer, of worden afgedekt met overrijdbare planken.
De Wantijbrug gaat niet open voor de schepen. De scheepvaart is hierover via eigen kanalen geïnformeerd. De ‘verkeersbrug Dordrecht’ wordt wel gedraaid.
Sensoren
De afgelopen jaren zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die Rijkswaterstaat informatie geven over het effect van hitte, kou en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27). Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om de bruggen te gaan koelen. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.
Bron: Dordt Centraal