Sponsoring van banken en speeltoestellen ook mogelijk

DORDRECHT – De interesse van bedrijven om voorzieningen te sponsoren in de openbare ruimte, denk aan nieuwe bankjes en speeltoestellen, grijpt het college met beide handen aan. In tijden van bezuinigen ontkomt ook de openbare ruimte niet aan een versoberde aanpak. Bedrijven kunnen met hun sponsoring een kwaliteitsslag leveren, denkt wethouder Reynvaan. Bedrijven genereren naamsbekendheid en tonen hun maatschappelijk betrokkenheid. Het mes snijdt zo aan beide kanten.

 

 

 

 

De gemeente krijgt de laatste tijd steeds meer verzoeken van bedrijven om voorzieningen te mogen sponsoren. Dordrecht kent sinds 1999 een reclamebeleid met mogelijkheden als reclamemasten, billboards, driehoeksborden aan lantaarnpalen en abri’s. Vorig jaar is daar de sponsoring van rotondes bijgekomen. Inmiddels zijn er al heel wat rotondes ‘geadopteerd’. Volgens de wethouder worden bedrijven alleen maar enthousiaster. Vorig jaar werd besloten om de sponsoring van rotondes alleen voor Dordtse bedrijven open te stellen. Nu stelt het college voor om de sponsoring ook voor bedrijven van buiten Dordrecht mogelijk te maken.

 

Kwaliteitsslag

Uiteraard staat er tegenover de sponsoring de wens van bedrijven om reclame te maken. Hier zijn regels voor. Zo mag niet meer dan 5 procent van de oppervlakte (van het gesponsorde object) een reclame-uiting zijn. Andere bedrijven willen bijvoorbeeld weer een activiteit organiseren. De gemeente is door stichting Adopteer een Park benaderd en het college heeft besloten om het Sterrenburgpark en het Weizigtpark op de ‘sponsoringlijst’ te zetten. Daar zou dan, jaarlijks, een activiteit georganiseerd kunnen worden. Al met al verzoeken waar B&W graag op inspelen, laat Reynvaan weten. “Uiteraard houdt de gemeente haar voorzieningen op orde, verloedering trekt vervuiling aan, maar de sponsoring kan een kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte geven. Voor de extra voorzieningen waar nu geen geld voor is, kunnen bedrijven zorgen.”

 

De regels

Voorbeelden van te sponsoren voorzieningen zijn: de plaatsing van Life Saving Points (AED’s in kasten met een beeldscherm met reclame), nieuwe banken en speeltoestellen (wellicht ook de bestaande), park via de stichting Adopteer een Park, de plaatsing van een openbaar toilet bij het skatepark en de fontein bij de Laan der Verenigde Naties (waar een bedrijf al interesse in heeft getoond). Aan de sponsoring zijn regels verbonden: in de binnenstad geen reclame(met uitzondering van één Life Saving Point), de beperkte oppervlakte voor reclame, de sponsoring staat open voor alle bedrijven uit Nederland, de voorziening wordt volledig betaald door derden en deorganisatie mag activiteiten organiseren op de gesponsorde locatie.De gemeenteraad buigt zich nog over de startnotitie (waarin alle kaders worden aangegeven). Het college stelt de raad voor om nog dit jaar beleid vast te stellen.