Gastvrijheidsprijs van 5000 euro toegekend aan ASZ

De polikliniek Longziekten van het Albert Schweitzer ziekenhuis is bekroond met de Gastvrijheidsprijs 2011: een nieuwe prijs, ingesteld door de Cliëntenraad. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het ziekenhuis, maakte juryvoorzitter en burgemeester van Zwijndrecht Antoin Scholten bekend dat longarts dr. David Cheung en zijn assistente Nancy van Steenis de trofee en het bijbehorende bedrag van 5000 euro hebben gewonnen.

 

 

 

Zij mogen het geld besteden om hun polikliniek nóg gastvrijer te maken. Hoe ze dat gaan aanpakken, weten ze nog niet precies. Er komt een ideeënbus te staan op de poli, zodat ook patiënten daarover kunnen meebeslissen.Met de Gastvrijheidsprijs wil de Cliëntenraad, het orgaan dat de belangen van patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis vertegenwoordigt, extra gastvrije zorg zichtbaar maken en belonen. Bij de maar liefst 98 voordrachten die de Cliëntenraad ontving, werden Cheung en Van Steenis door vier afzonderlijke inzenders geroemd. Als motivering werd gezegd dat de twee bijzonder goed op elkaar zijn ingespeeld. De arts zorgt daarbij voor de klantgerichte behandeling, de assistente voor een plezierige organisatie en aandacht. ,,Ze zijn geduldig en nemen de tijd.”

 

De andere vier kanshebbers waren de Dagbehandeling Sliedrecht, de verpleegafdeling en Dagbehandeling Oncologie (Dordwijk en Zwijndrecht), de kinderdiabetespoli Diatime en de verpleegafdeling Geriatrie Dordwijk. Scholten tijdens de uitreiking: ,,Hier staan stuk voor stuk zorgverleners op het podium die heel ver gaan voor hun patiënten en daar veel menselijkheid in leggen. Zij presteren ruim boven de normale taak waarvoor ze betaald worden, om het verblijf van de patiënt in het ziekenhuis aangenaam of zelfs leuk te maken. In die zin zijn het allemaal winnaars.”De longpoli had echter unaniem het hart van de jury gestolen door de nuchtere presentatie die bedrijfsleider Longziekten Bert Lammers was komen houden voor de jury. (Elke genomineerde kreeg zo’n gesprek.) Scholten: ,,Hij straalde uit ‘Wat kom ik hier nou eigenlijk doen, want voor ons is het totaal vanzelfsprekend dat we al het mogelijke doen voor onze patiënten’. Hij kwam niet bij ons om zichzelf te promoten, wij moesten het eruit trekken.” Toch is het helemaal niet zo vanzelfsprekend, vindt de jury. Scholten: ,,Deze hectische afdeling doet er in hectische tijden nog een schepje bovenop voor de patiënten en dat valt in positieve zin op.”Dr. David Cheung: ,,Deze prijs bevestigt ons op de ingeslagen weg. Een goede ziekenhuisbehandeling is niet alleen medisch of verpleegkundig van aard, er zit ook visie en logistiek achter. Het eerste telefoontje, de ontvangst, de begeleiding, het op elkaar laten aansluiten van afspraken, een luisterend oor: alles vormt één geheel. Ik wil dat patiënten weten en voelen dat wij hen niet alleen als afnemer, of als nummer beschouwen.”

Fotobijschrift: Assistente Nancy van Steenis en dr. David Cheung hebben zojuist trots de trofee en cheque ontvangen van de Cliëntenraad.FOTO FREDERIKE SLIEKER / ASZ